Beta

Päättämisen tarkistuslista

Käyttövaihe kestää usein vuosia, ja seuraavien edellytysten vallitessa se voidaan päättää eli palvelu ajaa alas.

Asiakaslähtöisyys
Onko käyttäjätarve lakannut tai käyttäjätarvetta tulossa täyttämään uusi palvelu? Jos näin, onko purkuprojekti tai -hanke asetettu?
Onko käytöstä poistosta tiedotettu sekä käyttäjille että palvelua esim. teknisesti hyödyntäville ja osoitettu heille korvaava ratkaisu?
Ohjaus
Ovatko ylläpidon päättämisestä seuraavat vaikutukset ylläpito-organisaation käyttö- ja investointikuluihin huomioitu kyseisen organisaation määrärahoissa?
Onko palvelun resurssit vapautettu tai suunnitelma vapauttamisesta olemassa?
Hankinta
Onko tukisopimukset, toistuvat palvelumaksut ja ulkoiset IT-resurssit (esim pilvipalvelut) irtisanottu? Onko lisenssivarannosta käyttöön otetut lisenssit palautettu?
Arkkitehtuuri
Onko käytöstä poiston onnistuminen suunniteltu ja varmistettu?
Onko integraatioiden toimivuus poiston jälkeen testattu?
Tietoturva
Jos purkuhanke on jo asetettu, onko selvitetty mitä järjestelmässä olemassaolevalle tiedolle tehdään tuotannon lakattua?
Onko kaikki palvelussa oleva tieto siirretty muualle, tuhottu tai arkistoitu asianmukaisesti lainsäädäntö huomioon ottaen?
Onko IT-järjestelmä ajettu teknisesti alas ja erityisjärjestelyt purettu (esim. konekapasiteetti, IP-osoite, palomuuriavaukset)?
Tietosuoja
Toteutuvatko tietosuoja- ja salassapitoliitteen mukaiset toimenpiteet henkilötietojen käsittelystä, kun palvelu poistetaan käytöstä?
Luonnos