Terveysasemien chat auttaa kaikissa terveyteen liittyvissä huolissa ja kysymyksissä. Se on täsmäapu, kun on kysyttävää, hakee terveyteen liittyvää tietoa tai haluaa ohjeita tai lisätietoja terveyspalveluista.

Chatissa neuvoja antavat terveydenhuollon ammattilaiset ja botti, jota terveydenhuollon ammattilaiset opettavat. Ammattilaiset ovat paikalla chatissa joka arkipäivä klo 10–13. Heille ohjautuvat sellaiset kysymykset, joihin botti ei osaa vielä vastata.

Botti auttaa ympäri vuorokauden. Se antaa omahoito-ohjeita tai ohjaa oikean palvelun piiriin.

Johtavan ylilääkärin Marja-Liisa Lommin mukaan chatissa kysytään niin koronaan kuin muihinkin terveysasioihin liittyviä kysymyksiä.

– Chatissa kysytään muun muassa seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista, reseptin uusimisista, lapsen sairaudesta ja oikeastaan mistä tahansa omaan terveyteen liittyvästä asiasta. Helsinkiläiset käyttävät chatia myös etsiäkseen terveysasemien ja muiden palvelujen yhteystietoja, Lommi kertoo.

– Suosittelen kaikkia ainakin kokeilemaan chatia, Lommi kehottaa.

Chat on terveysasemien verkkosivuilla: www.hel.fi/terveysasemat