Joulukuussa jokaiselle Helsingin terveysasemalle laajentunut chatbot antaa terveyteen ja sairauksiin liittyviä neuvoja kätevästi ja nopeasti ilman jonottamista puhelimessa.

Chatbot ohjaa hakemaan terveyspalveluja oikeasta paikasta ja neuvoo myös hammashoitoon, mielenterveyteen, päihteisiin ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Asiointi onnistuu kellon ympäri anonyymisti ja tietoturvallisesti. Palvelu vastaa yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin ja ohjaa luotettavan tiedon äärelle.    

”Chatbot vie terveysasemien sähköisiä palveluja ison askeleen eteenpäin ja on osa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa tarjota terveysaseman palveluita monipuolisesti kellon ajasta riippumatta” terveysasemien johtajalääkäri TimoLukkarinen sanoo.   

”Palvelu täydentyy tulevaisuudessa chatiksi, jossa chatbot ja ammattilaiset yhdessä työskentelevät asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseksi. Käyttöliittymästä on haluttu luoda mahdollisimman helppo käyttää myös mobiililaitteella”, Lukkarinen jatkaa.

”Chatbot on sovitettu yhteen muiden sähköisten palvelujen kanssa. Se yhdistää asiakkaan esimerkiksi kaupungin sähköiseen asiointiin, Omaoloon, Omakantaan tai sosiaalineuvonan chattiin. Lisäämme kattavuutta jatkuvasti ja määrätietoisesti, jotta tulevaisuudessa asiakas saisi kaiken avun yhden kanavan kautta”, digitaalisen terveysaseman johtava ylilääkäri Marja-LiisaLommi kertoo. Digitaalinen terveysasema on perustettu vauhdittamaan ja tukemaan asiakkaiden sähköisten palvelujen käyttöönottoa Helsingissä.

Chatbot löytyy Helsingin jokaisen terveysaseman sivulta. Terveysasemien sivut ovat osoitteesta www.hel.fi/terveysasemat.

Chatbot ei osaa vielä vastata kaikkiin kysymyksiin. Esitetyt kysymykset ja palvelussa annettu palaute auttavat robottia kuitenkin oppimaan koko ajan lisää. Palautetta voi antaa myös osoiteessa www.hel.fi/palaute.   

Chatbot täydentää terveysasemien palveluja. Helsinkiläiset saavat edelleen yhteyden omalle terveysasemalle tuttuja kanavia pitkin sähköisesti (omaolo.fi ja www.hel.fi/asiointi), soittamalla palvelunumeroon tai tulemalla paikanpäälle terveysasemalle.  

Kiireellisissä asioissa asiakkaita kehoitetaan ottamaan yhteyttä omaan terveysasemaan tai päivystysaikana päivystykseen, p. 116 117.