Helsingin kaupunki ottaa 11. kesäkuuta 2020 käyttöön sähköisissä asiointipalveluissa yritysasiakkaiden suomi.fi-valtuutuksen. Muutos koskee kaikkea asiointia asiointi.hel.fi-sivustolla, jossa suomi.fi-valtuutuspalvelu korvaa asteittain aiemman Katso-tunnistuksen.

Katso-tunnistus on toistaiseksi käytössä suomi.fi-palvelun rinnalla, mutta sen käyttö lopetetaan kokonaan tämän vuoden aikana. Suomi.fi-valtuutuspalvelun avulla yritys voi Helsingin sähköisessä asiointipalvelussa valtuuttaa myös työntekijöitään asioimaan yrityksen puolesta.

Helsingin kaupungin sähköisessä asioinnissa on noin 60 erilaista palvelua kaupungin eri toimialoilta. Suurin osa palveluista on sosiaali- ja terveystoimialalta, mutta sähköisen asioinnin alla on myös muun muassa vuokra-asuntoja, pysäköintiä, päiväkoteja ja erilaisia kaupungin avustuksia koskevia palveluja. Helsingin kaupungin sähköiseen asiointiin on rekisteröitynyt yli 4000 yritysasiakasta ja melkein puoli miljoonaa henkilöasiakasta.

Yritykset voivatvaltuuttaa sähköisen asioinnin asiointia usealle henkilölle

Suomi.fi-valtuutuspalvelun myötä sähköisissä palveluissa voidaan asioida myös toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Aluksi Helsingin kaupunki ottaa käyttöön suomi.fi-valtuutuksen vain yrityksen puolesta asiointiin.  Sähköinen valtakirja luodaan palvelussa ja valtuudet tallentuvat tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.

Vahvan tunnistautumisen jälkeen henkilö voi nähdä, minkä organisaatioiden puolesta hänellä on oikeus asioida, mikäli hänelle on  merkitty kaupparekisterissä, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) tai yhdistysrekisterissä jokin edustamiseen oikeuttava rooli yritykseen tai yhteisöön. Jos yritykset haluavat antaa asiointivaltuudet eri palveluihin työntekijöilleen, yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen pitää itse antaa yksitellen valtuutettaville henkilöille valtuudet toimia yrityksen puolesta. Organisaation nimissä valtuuden voivat antaa yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinoharjoittaja tai nimenkirjoitusoikeuden haltijat. Valtuudella annetaan halutuille henkilölle oikeudet asioida sähköisesti yrityksen puolesta.

Suomi.fi-palvelussa annetuille valtuuksille määritellään aina voimassaoloaika, joka on pisimmillään 25 vuotta. Aiemmin annetun valtuuden voi myös mitätöidä ennen voimassaoloajan päättymistä. Tulevaisuudessa sähköistä valtuuttamista voidaan hyödyntää yhä useammassa palvelussa sitä mukaa, kun Suomi.fi-valtuuksia otetaan laajemmin käyttöön. Niin sanottuja avoimia valtakirjoja Suomi.fi-palvelussa ei voi luoda

Näin luot sähköisen valtuuden Helsingin kaupunginasioinnissa Suomi.fi-verkkopalvelussa:

  1. Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla osoitteessa www.suomi.fi/
  2. Siirry kohtaan ”Valtuudet” ja valitse ylävalikosta ”Yrityksen puolesta asiointi”.
  3. Valitse ”Luo uusi” ja ”Anna valtuus”.
  4. Syötä sen henkilön etunimi, sukunimi ja henkilötunnus, jolle haluat myöntää valtuuden.
  5. Valitse valtuuden voimassaoloaika.
  6. Valitse valtuuden sisältö. Helsingin kaupungin sähköisessä asioinnissa ovat tällä hetkellä käytössä seuraavat valtuudet:
    • asumiseen kaavoitettujen tonttien hakeminen
    • avustushakemuksen tekeminen
    • johtoselvityspyynnön tekeminen
    • maa-aluevuokraus
    • meluilmoituksen tekeminen
    • pysäköintiluvan hakeminen
    • pysäköintivirhemaksuasioiden hoitaminen
    • tapahtumailmoituksen tekeminen
    • tilavarauksen tekeminen
    • ympäristöterveydenhuollon ilmoitukset.
  7. Vahvista valtuus

Apua ja lisätietoja:

Tästä linkistä löydät ohjevideoita Valtuudet-palvelun käyttöön.
Tarvitsetko apua Suomi.fi -valtuudet kanssa? Kansalaisneuvonta auttaa: www.kansalaisneuvonta.fi
Tarvitsetko apua Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin käytössä? Soita Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin tukeen. Puh. 09 310 88800.

Lisätietoja suomi.fi valtuuksista: Mikäon Suomi.fi-valtuutus? 
Lisätietoja suomi.fi tunnistuksesta: Mikäon Suomi.fi-tunnistus?

Sähköinen asiointi: https://asiointi.hel.fi.