MyHelsingin nettisivuilta voi lukea rap-artisti Graciaksen listan omista suosikkipaikoistaan Helsingissä. Sivustolla voi myös tutustua paikallisiin yrityksiin ja eri alojen kansainvälisiin ammattilaisiin, jotka ovat ihastuneet Helsinkiin. Sivuilla kävijä voi lisäksi koostaa omia listoja suosikkiasioistaan Helsingissä, olivat ne sitten ravintoloita, tapahtumia tai retkeilykohteita.

MyHelsinki on kaupungin omistaman Helsinki Marketingin kesäkuussa julkistama verkkopalvelu, joka perustettiin kaupungin uuden brändin siivittämänä. Helsingille haluttiin sivusto, joka ei palvelisi ainoastaan matkailijoita, vaan lähestyisi Helsinkiä kokonaisvaltaisemmasta näkökulmasta.

– Aiemmin sivustomme oli siis Visit Helsinki, joka on toistaiseksi olemassa. Siirrymme vuoden loppuun mennessä kokonaan MyHelsinkiin, jossa kohderyhmäämme kuuluvat matkailijoiden lisäksi myös paikalliset ihmiset sekä kansainväliset elinkeinoelämän osaajat, kertoo MyHelsingin päätoimittaja Birgit Liukkonen.

Muutos kohderyhmässä näkyy uusina sisältöinä, kuten kokonaisuuksina työstä ja opiskelusta sekä yrityksistä ja investoinnista. MyHelsingin pääajatuksena on toimia käyttäjän paikallisena oppaana kaupunkiin.

– Olemme huomanneet, että ihmiset ovat kiinnostuneita samankaltaisista asioista, olivatpa he sitten kaupungissa vapaa-aikaa viettämässä tai työmatkalla. Esimerkiksi ravintolavinkit kiinnostavat yhtä lailla paikallista, turistia ja työmatkailijaa, Liukkonen sanoo.

Periaatteet: Rakenna kaikille, Löydä keskeinen, Luo palveluja

myhelsinki-(1).jpg

 

Käyttäjät mukana suunnittelussa

MyHelsinki on rakennettu alusta lähtien sen käyttäjien näkökulmaa ajatellen. Sivusto on kehitetty yhdessä digitaalisen suunnittelutoimiston Ideanin ja IT-palveluyritys Digian kanssa. Idean haastatteli kehitystyön aikana matkailijoita, kaupunkilaisia ja kansainvälisiä elinkeinoelämän ammattilaisia.

– Selvitimme, millaisia tarpeita heillä on tällaiselle sivulle. Idean kävi läpi myös erilaisia tilastoja. Ennen kuin toteutimme sivuston teknisesti, testasimme sen toimivuutta prototyypeillä yhdessä kaupunkilaisten ja matkailijoiden kanssa, Liukkonen kertoo.

Sivusto hyödyntää myös kaupungin eri tietokantoja, kuten paikka- ja tapahtumatietoja sekä Helsingin kaupungin avointa tapahtumarajapintaa Linked Eventsiä. MyHelsinki oli edelläkävijä myös uuden brändin haltuun ottamisessa: sivusto hyödynsi ensimmäisten joukossa kaupungin uutta visuaalista ilmettä.

Edellä mainitut asiat ovat tehneet MyHelsingistä hyvän esimerkin Helsingin digitalisaatiosta. Vaikka sivusto on ollut olemassa vasta joitakin kuukausia, käyttäjät ovat jo löytäneet sen.

– Esimerkiksi omia listoja on jo tehty aika mukavasti. Haluamme, että henkilökohtaisuus näkyy vinkeissä ja sisällöissä, Liukkonen kertoo.

Periaatteet: Lähde tarpeesta, Perusta tietoon

Toimivan kaupungin asialla

MyHelsingin sisältöihin ja kielivalikoimaan on vielä tulossa lisäyksiä. Tällä hetkellä sivuja voi tarkastella suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi, mutta tulevaisuudessa sivuston tietoja olisi saatavilla myös saksaksi, venäjäksi, japaniksi ja kiinaksi.

– Lisäksi aiomme korostaa paikallisuutta luomalla kokonaisuuden eri kaupunginosista. Pidämme koko ajan sivua kehittäessä mielessä Helsingin uuden brändin linjaukset. Helsinki on toimiva, muuttuva ja omaperäinen kontrastien kaupunki, Liukkonen sanoo.

Katso itse: MyHelsinki.fi


Herättikö teksti ajatuksia? Keskustele Twitterissä #digihelsinki!


Tämä tarina on osa kaupungin kehittyvää digipalveluopasta. Keskustele: #digiopas.