Luonnos

Poikkileikkaavat teemat

Kehittämisessä on usein huomioitava erilaisia lakeja, säännöksiä, määräyksiä ja noudattamisohjeita. Kaikissa tilanteissa näitä ei välttämättä ole olemassa, jolloin asia on selvitettävä muutoin. Kun osa-alueet on tunnistettu, on helpompi selvitää mitä kulloinkin tulee ottaa huomioon. 

Neljä poikkileikkaavaa teemaa

Helsingin kaupungin kehittämismenetelmät (Kehmet) kokoaa poikkileikkaavia käytäntöjä neljään onnistumisen kannalta kaikkein oleellisimpaan osa-alueeseen: 

Tämän tyyppisiä poikkileikkaavia osa-alueita ovat myös muuan muassa laadunvarmistus, testaaminen, viestintä, koulutus, raportointi ja monia muita.

Asiakaslähtöisyys 

Kaiken kehittämisen pohjana tulee olla asiakkaan ja lopullisen käyttäjän odotus palvelusta ja sen laadusta. Vaikka asiakkaan odotukset tarkentuisivat ja muuttuisivat matkan varrella, kehittämisen tulisi silti huomioida asiakkaan viimeisin odotus. Asiakkaan odotusta ei välttämättä aina toteuteta sellaisenaan vaan tilanne riippuu arvioidusta kustannus-hyötysuhteesta. Tämä toteutettavuuden ja hyödyn arviointi on osa asiakaslähtöisyyttä.

Asiakaslähtöisyyden teema on Helsingin kaupungin kehittämismenetelmien ytimessä. Tästä syystä se on sulautettu suoraan osaksi sekä ketterän kokeilun ja toteutuksen että perinteisen toteutuksen vaihemalleja.

Hankinta

Hankintalainsäädäntö velvoittaa kuntien viranomaiset kilpailuttamaan hankintansa lainsäädännössä säädetyllä tavalla. Kilpailuttamisvelvoitteen tavoitteena on se, että julkisilla varoilla ostettaisiin hinta-laatusuhteeltaan mahdollisimman edullisia palveluja. Mikäli mahdollista hankinnoissa käytetään Helsingin kaupungin olemassa olevia puitesopimuksia. Jos hankinnan kustannusten arvioidaan ylittävän kynnysarvon 60 000 euroa, hankinta pitää kilpailuttaa. Jos hankinnan ennakoitu arvo jää alle 60 000 euron, hankintalakia ei sovelleta ja hankinta voidaan tehdä pienkilpailutuksena. Hankepäällikön on hyvä perehtyä kaupungin hankintaohjeisiin. Helsingin kaupungin hankintakäsikirja löytyy täältä. Hankintakeskus ja oikeuspalvelut tarjoavat tukea hankintaprosessin läpivientiin. 

Kokonaisarkkitehtuuri 

Kokonaisarkkitehtuuri on työväline, menetelmä, tapa ja toimintamalli jäsentää, kuvata ja suunnitella keskeiset tarkastelukokonaisuuden rakenneosat, elementit ja niiden väliset suhteet sekä liitokset ympäristöönsä. Arkkitehtuuri pyrkii tekemään monimutkaisesta maailmasta ymmärrettävämpää jäsentämällä ja kuvaamalla eri asioiden välisiä keskinäisiä suhteita. Kun maailma on jäsennetty ja sitä tarkastellaan eri näkökulmista ja erilaisina kokonaisuuksina, on kehittämistyötä helpompi tehdä ja ohjata. Samalla varmistetaan se, että eri osapuolet ymmärtävät paremmin toisiaan, toistensa intressejä ja ratkaisua, jota ollaan yhdessä tekemässä. Osapuolia voivat olla esimerkiksi tietoturva-asiantuntijat, hankinnan ammattilaiset, hankepäälliköt ja asiakkaat. Kokonaisarkkitehtuuri on kuvauksineen ja menetelmineen toimii tulkkina eri intressiryhmien välillä.

Tietoturva ja tietosuoja

Kehittämishankkeissa ja hankkeiden tuloksena syntyvissä toiminnoissa ja järjestelmissä käsitellään erilaisia tietoja. Osa niistä on arkaluontoisia, kuten esimerkiksi kuntalaisten henkilö- ja terveystiedot. Osa tiedoista taas on sellaisia, että niiden tulee olla käytettävissä kaikenlaisissa tilanteissa ja olosuhteissa. Tietoja tulee suojata ja käsitellä tällaisten vaatimusten mukaisesti ja pääsyä rajoittaa vain tietoihin oikeutetuille. Jotta nämä asianmukaisen suojaamisen ja käsittelyn tavat löydetään hankaloittamatta toimintaa liiaksi, hankkeissa tulee tehdä erilaisia tietoturvallisuuteen ja tietosuojaan vaikuttavia analyysejä ja tehtäviä.

Yhteenveto tehtävistä on koottu sivulle Tietoturva ja tietosuoja, mutta varsinaisesti eri tehtävät on sulautettu sekä ketterän kokeilun ja toteutuksen, että perinteisen toteutuksen vaihemallien sisään. 

Tietoturvallisuus ja tietosuojatehtävät tähtäävät tietojen riittävän eheyden, käytettävyyden ja luottamuksellisuuden varmistamiseen kaikkina aikoina ja samalla ne vähentävät mahdollisista tietoturvaongelmista johtuvia seuraamuksia. 

 

Poikkileikkaavia toimintoja luettaessa huomioitavaa: Kehittämismenetelmät on poikkileikkaavien toimintojen suhteen selventävä ja täydentävä. Ne eivät toista tai kuvaa uudelleen Helsingin kaupungin ohjeistuksia, kuten Hankintakäsikirjaa tai vaikkapa digitaalisen palvelun muotoilemisen tueksi tarkoitettua Digipalvelujen kehittämisopasta.

Luonnos