Vuonna 2018 Helsinki aloitti tekoälykoulutuksen asiantuntijoilleen. Kahden tekoäly ja me -koulutuksen saldo on 7 tekoälypilottia, joista pysäköinnin chatbot on jo tuotantokäytössä – sekä roppakaupalla kaupunkiorganisaatioon karttunutta tekoälytietämystä tulevaisuuden hankkeisiin. Tämä blogikirjoitus tutustuttaa sinut kurssin oppeihin ja kehitteillä oleviin tekoälypilotteihin.
Teksti: Ville Meloni, Ohjelmapäällikkö, Helsingin kaupungin tietohallinto
Lokakuussa 2018 käynnistyneeseen, järjestyksessään toiseen Tekoäly ja me -koulutukseen osallistui kaikkiaan 23 kaupungin asiantuntijaa eri toimialoilta. Kurssilla oli kehitteillä kuusi eri pilottihanketta, joista osa oli jatkoa ensimmäiseltä, keväällä järjestetyltä kurssilta. Pisimmälle kurssin kuluessa ehti Kaupunkiympäristön toimialan syyskuussa pilottikäyttöön otettu pysäköinti-chatbot. Robottichatin tekoäly palvelee Helsingin verkkosivuilta pysäköintitietoa etsiviä kaupunkilaisia 24 tuntia vuorokaudessa, myös pyhäpäivinä.
Kurssi on ollut melkoinen oppimiskokemus kaikille osallistujille. Tekemällä oppii nopeasti: jokaisella kurssilaisella on oma pilottihankkeensa, jota potkitaan eteenpäin kurssitapaamisten välillä. Muiden tiimien vertaistuki on ollut korvaamatonta, kun konsepteja on hiottu ensimmäisistä tekoälyn hyödyntämisajatuksista kohti toimivia ja ihmistyötä säästäviä kaupungin digipalveluja.
Muotisanasta palveluksi ja ruuhkien poistumiseen
Kurssi on ollut tärkeä oppimiskokemus myös meille vetäjille. Kurssilla kuullut asiantuntijapuheenvuorot ovat karistaneet mystiikan muotisanaksi nousseen tekoälyn ympäriltä. Helsingin pisimmälle edenneestä tekoälyhankkeesta kertonut Kalle Mikkolainen muistutti esityksessään, että pysäköintichatbotin rakentaminen on 90-prosenttisesti kaikkea muuta kuin it-hanke. Myös koneoppivat algoritmit vaativat opettamista. Pysäköintibotin rakentajat ovat varanneet paljon työaikaa siihen, että pysäköinnin asiakaspalvelijat opettavat viikoittain chattia vastaamaan ihmisten kysymyksiin paremmin ja paremmin.
Kurssilla on kuultu myös edelläkävijöiden onnistumisista. Maahanmuuttovirasto pääsi chatbotin avulla eroon puhelinpalvelunsa ruuhkista. Maahanmuuttoviraston digijohtaja Vesa Hagströmin esityksestä jäi mieleen erityisesti se, että tekoälyllä on paljon inhimillisiä piirteitä: persoonallinen puhetapa – ja kavereita. Kun maahanmuuttoviraston chatbotin tietämyksen rajat tulevat vastaan, osaa se ohjata chattaajan Patentti- ja rekisterihallituksen tai verottajan bottien neuvottaviksi.
Tekoälylle ei myöskään tarvitse opettaa kaikkea mahdollista. Koneoppivat algoritmit voivat hyödyntää rajapintojen kautta itsenäisesti mitä tahansa datavarantoja. Esimerkiksi pysäköinti-chatbot osaa pian tehdä kyselyjä kaupungin paikkatietojärjestelmistä. Näin se oppii tuntemaan kaupungin kadut paremmin kuin yksikään ihminen. Kun botit muodostavat verkoston, ja osaavat hyödyntää ulkoisia datavarantoja, niistä voi tulla todella fiksuja.
Kurssin vetäjänä mieltä lämmitti myös kurssilaisten kannustava palaute. Kaupunkiapuri-tekoälykokeilun videoesittelyssä Staran Jasmin Bertell kertoo datatietämyksensä kasvaneen kohisten kurssilla.
“Ei tarvitse olla datanatiivi, jotta pääsee mukaan”, hän kertoo sukelluksestaan tekoälyn maailmaan.
Tämä on ollut tärkeä tavoite kurssilla. Sinne tullessaan ei tarvitse olla tekoasiantuntija. Halu hyödyntää uutta teknologiaa ja parantaa organisaation toimintaa riittää.
Kynnys tekoälykokeiluille matalampi kuin koskaan
Helsinki haluaa olla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Käytännön askelmerkkejä työlle antaa kaupungin tuore digitalisaatiosuunnitelma, jossa on iso osio nimeltään Data, tekoäly ja robotisaatio.
Kunhan kurssin muutkin hankkeet etenevät tuotantovaiheeseen, ovat kaupungin sähköiset palvelut jälleen piirun verran toimivampia. Hyvä esimerkki tästä on kurssin Q2A-kokeilu, joka aikoo valjastaa keinoälyn seulomaan kaupungille vuosittain saapuvaa kymmenien tuhansien palautteiden virtaa oikeille ihmisille. Jo karkeakin kategorisointi säästäisi satoja ihmistyötunteja vuosittain.
Tekoälyyn liittyvät kokeilut ja niiden tukeminen jatkuvat Helsingissä tulevaisuudessakin. Ajatus on tarjota entistä enemmän tekoälykoulutusta ja tuottaa sitä myös verkkoon, paremmin koko kaupunkiorganisaation saavutettavaksi. Käynnissä olevista kokeiluista ja niiden etenemisestä myös viestitään entistä ahkerammin.
Mietimme myös parhaillaan, miten Helsingin tulevien tekoälykokeilujen tukeminen voidaan tuotteistaa, ja miten uusia kokeiluja voitaisiin rahoittaa. Vuonna 2019 kynnys aloittaa tekoälykokeiluja ja oppia niistä yhdessä tulisi olla matalampi kuin koskaan.
Syksyn 2018 Tekoäly ja me -kurssin asiantuntijapuheenvuorot videotallenteina
Migrin, Veron ja PRH:n chatbotit neuvovat yhteisvoimin: Vesa Hagström, digijohtaja, Maahanmuuttovirasto
Helsingin pysäköinnin Chatbot: Kalle Mikkolainen, it-asiantuntija, Helsingin kaupunki
Microsoftin tekoälyratkaisut: Hans Dolk ja Ida Rimpiläinen, Microsoft
Tekoälykiihdyttämö: Antti Poikola, Teknologiateollisuus ry.
Lisäksi kurssilla kuultiin seuraavat esitykset: Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelun parantamisessa: Konstantin Vdovenko, Accenture, Deep learning and image processing: Kyle Hounslow, Digitalist Group ja Yle Uutisvahti: Aleksi Rossi, Yle.
Syksyn 2018 Tekoäly ja me -kurssin tiimien videoesittelyt
Kaupunkiapuri: Staran Timo Tuomivirta ja Jasmin Bertell sekä kaupunkiympäristön toimialan Esko Laiho esittelevät Kaupunkiapuri-tekoälykokeilua katujen liukkauden ennustamiseen ja liukkaudentorjunnan tehostamiseen.
Konetarkastukset: Staran Paavo Lehmonen esittelee tekoälykokeilua, joka tehostaa lakisääteisten tarkastusten asiakirjahallintaa ja seuloo esiin kaluston ongelmat.
Löytö-suosittelija: Sari Lehikoinen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta esittelee älykästä kulttuuripalvelujen suosittelijaa, joka auttaa kaupunkilaisia löytämään juuri heitä kiinnostavia kulttuuripalveluja.
Pysäköintibotti: Kalle Mikkolainen kertoo pilottivaiheeseen edenneestä chatbotista, joka vastaa vuorokauden ympäri kaupunkilaisten kysymyksiin asukas- ja yrityspysäköinnistä.
Q2A: Marjatta Peltonen kaupunginkansliasta esittelee Q2A-tekoälykokeilua. Se siirtää kaupungin palautejärjestelmään saapuneet viestit automaattisesti oikean ihmisen käsiteltäväksi.
Työhöntulotarkastus: Työterveys Helsingin Tuija Toikka ja Lea Virtanen sekä Miska Salminen Fosta Consulting Oy:stä esittelevät Työhöntulotarkastus-tekoälykokeilua, jossa hyödynnetään tekoälyä kaupungin työhöntulotarkastusten sähköistämisessä.
Herättikö teksti ajatuksia? Keskustele Twitterissä asiasanalla #digihelsinki.
Tekoäly ja me -koulutus
Tekoäly ja me on kaupungin kokeiluja tukeva koulutus, jossa opitaan tekoälyn mahdollisuuksista asiakkaan kokemuksen kehittämisessä. Lisätietoja antaa ohjelmapäällikkö Ville Meloni: ville.meloni@hel.fi.
Lue lisää Tekoäly ja me-kurssin kuulumisia:
1.2.2019 Tekoäly ja me - Osa 2 -tiivistelmä. Kurssin vetäjien Ville Melonin ja Teemu Ruohosen Google Slides-yhteenveto syksyn 2018 kurssilta.
13.11.2018 Tekoäly ja me -kokeilut rakentavat toimivaa Helsinkiä. Kaupungin saamat palautteet automaattisesti oikeille toimialoille ja hyvästit konetarkastusten paperidokumenteille?
5.12.2018 Tekoäly purkaa ruuhkia ja parantaa asiakaspalvelua. Maahanmuuttovirasto pääsi chatbotin avulla eroon puhelinpalvelun ruuhkista, Ylen Voitto-assistentti taas oppii, mistä uutisista juuri sinä olet kiinnostunut.