Helsinki + Digitaalisaatio = Ihmisen muotoinen kaupunki

Helsinki digitalisoi palvelujaan. Palveluista tulee helppokäyttöisiä, ne vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita sekä säästävät aikaa ja vaivaa. Tavoitteena on arjen sujuvuus.

Digitaalisuus tuo palvelut sinne, missä kaupunkilaiset ovat. Kun useimmat hoitavat asioitaan verkossa, vapautuu aikaa auttaa kasvotusten niitä, jotka eivät voi hoitaa asioita sähköisesti tai jotka tarvitsevat muutakin kuin kaikkein yksinkertaisimpia palveluita.

Palvelujen parantaminen vaatii taustaprosessien uusimista ja poikkihallinnollista yhteistyötä sekä erilaisten tietojärjestelmien yhdistämistä. Digitaalinen Helsinki -ohjelma vauhdittaa palvelujen digitalisoimista avoimesti ja yhdessä kokeillen. Asiantuntijat, kaupunkilaiset ja yritykset kutsutaan mukaan kehittämään. Erilaisten parannusehdotusten kokeileminen varhaisessa vaiheessa tuo kokemusta siitä, mikä tekee käyttäjän arjen sujuvammaksi.

Ensimmäinen uusi digitaalinen palvelu ja kokeilu on Varaamo, jonka avulla kaupunkilaiset voivat varata kaupungin tiloja käyttöönsä. Muitakin digitaalisia ratkaisuja kaupungin tilojen joustavampaan ja tehokkaampaan käyttöön on kehitteillä.

Helsinki-sovellus tarjoaa helpon tavan antaa kaupungille palautetta ja saada tietoa itseä kiinnostavista palveluista ja tapahtumista. Tiedot sovellukseen saadaan palveluntarjoajilta avointen rajapintojen kautta.

Digitaalinen Helsinki -ohjelman verkosto tukee kaupungin toimialoja palvelujen kehittämisessä. Ohjelman tuloksena syntyy myös digipalvelujen kehittämisopas sekä muita työkaluja palvelujen yhteiskehittämisen tueksi.

Aiheesta blogissa: "Terveisiä Helsingin kaupungin digipajalta!"