Entä jos tulevaisuudessa puhelimesi ilmoittaisi vastaan tulevista tietöistä, vapaista lääkäriajoista tai juuri sinua kiinnostavista tapahtumista? Pian se voi olla mahdollista, jos on uskominen Helsinki-mobiilisovelluksen kehittäjää Joonas Pekkasta. Helsingin kaupunki on askel kerrallaan kehittänyt pääkaupungin digitaalisia palveluita. Yksi iso harppaus on Helsinki-sovellus, jonka olisi tarkoitus mullistaa kaupunkilaisten yhteydenpito viranomaisiin.
Kaupunki kaipaa helpompaa keinoa olla yhteydessä kaupunkilaisiin, kun taas kaupunkilaiset haluavat vinkkejä kiinnostavista tapahtumista ja tietoa itseä koskettavista kaupungin päätöksistä, kertoo sovellusta kehittänyt Joonas Pekkanen kaupunginkansliasta. Kaupungissa vierailevat saisivat omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan räätälöityä ohjelmaa. Paikalliset yritykset voisivat applikaation avulla tavoittaa tehokkaammin kiinnostuneet yleisöt.
Helsinki-sovellusta kehitetään yhdessä kaupungin eri toimijoiden kanssa. Sen mahdollisuudet on otettu jo mielenkiinnolla vastaan kaupungin virastoissa. Sovelluksen kehittäminen ei ole kuitenkaan vain virkamiesprojekti, vaan kiinnostuneita kaupunkilaisia on alusta asti ollut mukana ideoimassa. ”Tarkoituksena on järjestää nyt syksyn aikana vielä lisää erilaisia ideointi- ja yhteiskehittelysessioita, että saadaan kehitettyä applikaatiota käyttäjälähtöisesti”, Pekkanen kertoo taustalla vaikuttavasta ideologiasta. Kaikenlaisille ideoille ja osallisuuden muodoille halutaan olla avoimia.
Harva meistä on lähettänyt kaupungille palautetta verkossa. Kynnys madaltuu, sillä pian sekin on helpompaa. Helsinki-sovellus tuo helsinkiläisille uudenlaisia mahdollisuuksia lähettää kaupungille viestejä. ”Mobiiliapplikaatiolla voidaan tehdä palautteen antaminen tosi helpoksi. Voit ottaa kuvan kännykällä ja lähettää sen kaupungille. Sen jälkeen voit applikaation kautta seurata, miten ongelmaa korjataan”, Pekkanen visioi.
Helsinki-sovelluksesta on tarkoitus rakentaa paitsi kaupunkilaisten, myös kaupungissa vierailevien apuväline ja vinkkipankki. Usein paikalliset ja matkailijat kaipaavat samankaltaisia palveluita, kuten ravintola- ja tapahtumatärppejä. Esimerkiksi visithelsinki.fi –matkailusivusto on ahkerasti myös paikallisten käytössä.
Mutta miksi rakentaa juuri kännykkäsovellus, eikä vaikka nettisivua? Joonas Pekkanen myöntää, ettei applikaatiota pidä tehdä vain tekemisen ilosta – sen täytyy aidosti palvella käyttäjää. Sovellus hyödyntää paikkatietoja, jolloin käyttäjälle voidaan lähettää erilaisia ilmoituksia hänen sijaintinsa perusteella. Tällaisia kiinnostavia tietoja voivat olla esimerkiksi ilmoitukset kaupungin viimeisimmistä päätöksistä. ”Kontekstiin laittaminen tekee päätöksistä kiinnostavampia”, Pekkanen tuumaa.
Tulevaisuudessa Helsinki-sovellus on kaikkia palveleva mobiilialusta, jota kehitetään jatkuvasti. ”Tähän asti ongelma on ollut se, että jos tehdään osana hanketta mobiiliappi, niin se käytännössä kuolee sen hankkeen päättyessä eikä sitä kukaan ylläpidä tai jatkokehitä”, Pekkanen harmittelee. Villeimmissä visioissa sovellukseen voisi saada tiedot esimerkiksi kaupungin liikuntapaikoista, vapaista lääkäriajoista , omien lasten koulunkäynnistä tai esimerkiksi kaupungin käytettävissä olevat tilat olisivat helposti varattavissa sovelluksen kautta. Aiheesta lisää Tilat avoimiksi -blogitekstissä.
Projekti etenee vauhdilla ja ensimmäinen versio tulee käyttäjien testattavaksi syksyn aikana. Testausvaiheessa toiminnot ovat rajattuja, mutta sovellus elää koko ajan: se hyödyntää avointa lähdekoodia, jolloin käyttäjät voivat myös kehittää ja ehdottaa parannuksia. Pekkanen toivoo, että tulevaisuudessa innostuneet voivat ideoida sovellukseen lisätoimintoja, joiden kehittämisestä kaupunki voisi myös palkita.
”Iso kysymys on se, miten viedään tälle vuosikymmenelle kaupungin kanssa asioiminen. Tämä ei ole ainoa ratkaisu siihen, mutta yksi niistä”, Pekkanen sanoo. Tulevaisuudessa yhteys kaupunkiin voi todella olla vain klikkauksen päässä.
Herättikö teksti ajatuksia? Keskustele Twitterissä #digihelsinki ja #helsinkiapp!