Digitaalisten palveluiden suunnitteluperiaatteet
1Lähde tarpeesta
Tunnista käyttäjät ja heidän erilaiset tarpeensa. Puhu käyttäjien kanssa ja asetu heidän rooliinsa. Arvioi myös erikseen, mitä käyttäjän perimmäisiä tarpeita palvelun on tarkoitus täyttää.
2Tee vähemmän
Jos jokin on ratkaistu, älä keksi sitä uudelleen. Tämä vähentää työtä, nopeuttaa kehittämistä ja tuottaa parempia palveluita. Tekemällä vähemmän saamme enemmän aikaan.
Kun tuotamme teknisiä ratkaisuja, käytämme niitä myös itse. Samalla luomme pohjaa ja mahdollisuuksia, joiden päälle myös muut voivat rakentaa.
3Perusta tietoon
Perusta palveluiden kehittäminen tietoon ja havainnointiin. Seuraa palveluiden käyttöä ja jatka niiden kehittämistä käyttäjälähtöisesti silloinkin, kun palvelu on jo käytössä.
Käytä palveluissa analytiikkatyökaluja. Näin voit tehdä perusteltuja muutoksia, kun palvelutarpeet muuttuvat.
4Löydä keskeinen
Löydä keskeinen ongelma, joka kannattaa ratkaista. Älä tyydy vastaukseen “näin tämä on ennenkin tehty”.
Tee töitä sen eteen, ettei käyttäjän tarvitse tehdä töitä. Palvelut ovat usein monimutkaisia kokonaisuuksia, mutta käyttäjälle niiden tulisi olla mahdollisimman selkeitä ja ymmärrettäviä.
5Muokkaa ja toista
Aloita pienestä ja kokeile useita vaihtoehtoja. Julkaise ensimmäinen versio varhain, ja kuuntele käyttäjiä koko matkan kohti tuotantoversiota ja sen jälkeenkin. Toimivatko palvelupolut? Onko viestintä ymmärrettävää? Poista tarpeetonta ja korosta vahvuuksia.
Iterointi vähentää riskejä. Se tekee isoista virheistä harvinaisia ja kääntää pienemmät hyviksi opeiksi. Jos kokonaisuus ei toimi, älä pelkää aloittaa uudestaan.
6Rakenna kaikille
Palveluista tulee tehdä niin saavutettavia, selkeitä ja ymmärrettäviä kuin mahdollista.
Huomioi, missä yhteyksissä palvelua käytetään. Teemme palveluja kaikille, emme vain niille, jotka ovat tottuneet käyttämään uusinta tekniikkaa. Huomioidaan tämä heti alussa.
7Luo palveluja
Palvelut ovat asioita, jotka auttavat ihmisiä tekemään jotakin. Iso osa niistä voidaan toteuttaa verkkosivuina, mutta tavoitteena ei ole tuottaa verkkosivuja vaan palveluja.
Digitaalisten palveluiden tulee ratkaista käyttäjien todellisia ongelmia. Usein tämä tarkoittaa myös vakiintuneiden toimintatapojen tarkastelua.
8Opasta oikeassa paikassa
Kukaan ei halua lukea erillistä verkkopalvelun käyttöohjetta. Mieti, missä vaiheessa käyttäjä tarvitsee mitäkin tietoa ja opasta vaiheittain. Käytä selkeää kieltä. Toimiva palvelu huomioi myös käyttäjän tekemät valinnat ja profiilin, ja kohdistaa viestejä niiden perusteella.
9Avaa kehittäminen
Ota käyttäjät mukaan palveluiden kehittämiseen. Avaa rajapinnat ja lähdekoodi, mutta myös keskustelu siitä, mihin suuntaan palvelua tulisi kehittää.
Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että jokaisesta palvelusta voi vähintään antaa palautetta ja se huomioidaan kehittämisessä.
10Jaa opit
Jaa tekeminen ja opit muiden kanssa. Jaa koodia, designia, ideoita ja pyrkimyksiä. Palvelut paranevat, kun tarkastelemme niitä yhdessä. Keskeistä on jatkuva oppiminen.
Merkittävä osa palveluistamme perustuu avoimeen koodiin ja verkon avoimeen kulttuuriin. Ollaan osa tätä ajattelua.
Pohjana käytetty vapaasti muokaten, yhdistellen ja laajentaen Gov.uk:n periaatteita.
Open Government Licence v3.0.