Lapsiperheen vanhemmat kohtaavat päivittäin pulmia ja kysymyksiä, joihin vastauksia tarvitaan kipeästi. Miten reagoida vauvan uniongelmiin? Miten päivähoito toimii? Jatkuvassa tiedontarpeessa neuvolan esitteet ja paperinivaskat saattavat tuntua riittämättömiltä.

Kaupunki haluaa helpottaa lapsiperheiden arkea: Perheentuki-sivusto kokoaa kaikki heille suunnatut palvelut ja perheiden arkea helpottavan tiedon saman katon alle. Oli kyse sitten lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalveluista, varhaiskasvatuksesta tai opetuksesta, kaikki kaupungin ja järjestöjen tarjoamat palvelut ovat muutaman klikkauksen takana.

Sivusto on Perheentuki-hankkeen lopputulos, jossa useat kaupungin virastot tekivät yhteistyötä. Alun perin idea kumpusi neuvolasta, jossa perhevalmennusryhmissä käyneet uudet vanhemmat kaipasivat enemmän sähköisiä materiaaleja. Etusijalla suunnittelussa ovatkin olleet ihmisten tarpeet eikä se, minkä viraston vastuulla palvelut ovat. Sivustoa ovat olleet tekemässä sadat kaupungin työntekijät, jotka kohtaavat lapsiperheitä päivittäin ja tietävät, millaisista asioista ihmiset kaipaavat tietoa.

– Perheentuki-sivu on rakennettu ongelman tai tarpeen ympärille. Kun ihmiset tarvitsevat jotain palvelua, heitä kiinnostaa ensisijaisesti, mistä sen löytää, mihin aikaan se on auki ja ketä varten se on, sanoo Perheentuki-hankkeen koordinaattori Tuomas Korkalainen.

Perheentuki-sivuston kuvitusta.

Palvelumuotoilulla vastataan lapsiperheiden tarpeisiin

Käyttäjien toiveita on kuunneltu tarkkaan palvelun kehittämisessä ja kuunnellaan jatkossakin. Jo hankkeen alkuvaiheilla informatiiviselle videosisällölle, asiantuntija-chateille ja vertaiskeskustelulle muiden vanhempien kanssa oli paljon kysyntää.

Nyt sivustolla pyörii videoita muun muassa kaupungin leikkipuistoista, päivähoidosta ja pariterapiasta. Neuvolan chat-palvelu saatiin pystyyn tänä syksynä. Sivustolle on kaavailtu esimerkiksi sähköistä ajanvarauspalvelua perhevalmennusryhmiin ja lapsiperheiden tapahtumakalenteria.

Parhaan mahdollisen palvelukokemuksen saavuttamiseksi hankkeen aikana kartoitettiin, miten ja mistä aiheista ihmiset hakevat tietoa ja minkälaista informaatiota he tarvitsevat missäkin elämänvaiheessa. Sitä tehtiin esimerkiksi palvelumuotoilijan vetämissä työpajoissa, laajassa verkkopaneelissa ja lapsiperheiden vanhemmilta leikkipuistossa kyselemällä. Sivuston taustalla on yksinkertainen toive: tarjota enemmän apua ja ohjeita digitaalisessa muodossa. 

– Kaupunkilaiset ovat erityisesti toivoneet tutkittua ja paikkaansa pitävää tietoa. Etenkin vauvoihin liittyvissä asioissa on netissä paljon väärää tai harhaanjohtavaa tietoa, Korkalainen sanoo.

Myös hankkeeseen ja sivuston toteuttamiseen osallistuneet terveydenhuollon asiantuntijat ovat painottaneet tieteellisesti varmistetun ja oikean tiedon tärkeyttä. Perheentuki-palvelua pyritäänkin päivittämään ja ylläpitämään mahdollisimman aktiivisesti, jotta helsinkiläiset lapsiperheet saisivat tarpeen tullen asiantuntijoiden neuvoja matalalla kynnyksellä.

Helppokäyttöinen, selkeä ja informatiivinen palvelusivu on saanut Korkalaisen mukaan positiivista palautetta käyttäjiltä. Konseptia laajennetaan jatkossa muihinkin helsinkiläisiin. Nyt kaupungilla on työn alla muun muassa sivustot vanhuksille, nuorille ja maahanmuuttajille.

– Tiettyyn kohderyhmään keskittyvien sivujen tarkoitus on järjestää tietoa uudestaan järkevämpään ja asiakasystävällisempään muotoon, jotta ihmiset ymmärtäisivät helpommin, mitä kaikkia palveluita Helsingin kaupunki tarjoaa, Korkalainen tiivistää.

Katso lisää: hel.fi/perheentuki


Herättikö teksti ajatuksia? Keskustele Twitterissä #digihelsinki!