Projekti
Digitaaliset palvelupolut
- Valmistelu
- Kokeilu
- Käytössä
Digipalvelujen käytettävyyttä edistetään myös tutkimalla miten käyttäjät kokevat kaupungin nykyiset sähköiset palvelut. Kun helsinkiläinen esimerkiksi hakee vuokra-asuntoa tai avustusta järjestölleen, hakuprosessin tulee olla helppo, sujuva ja kitkaton. Sellainen että digitaaliselle palvelupolulle palaa tarvittaessa mielellään uudestaan.
Digitaalinen Helsinki -ohjelmassa analysoitiin ja tuotettiin kehitysehdotuksia useisiin digitaalisiin palvelupolkuihin. Analyysit liittyivät pysäköintivirhemaksujen oikaisuun, kaupungin vuokra-asuntojen ja avustusten hakemiseen sekä Helsinkiin muuttavien neuvontaan ja iltapäiväkerhotoiminnan palveluihin.
Harjoituksissa tutkittiin palvelupolun toimivuutta loppukäyttäjien ja palvelujen ylläpitäjien näkökulmasta. Metodeina hyödynnettiin käyttäjähaastatteluja, palvelujen katselmointia ja web-analytiikkaa. Kehitysehdotukset toimivat syötteenä kaupungin eri toimialoille, verkkoviestinnälle ja sähköisen asioinnin kehitykseen.
Palvelupolkuanalyysien loppuraportit voi ladata tämän sivun Linkkejä-laatikosta. Sieltä löytyy myös ohjeistusta miten kaupungin eri toimijat voivat teettää vastaavia palvelupolkuanalyysejä itse.
Lue lisää aiheesta: Digitarina – Vähemmän kompastelua palvelupolulla
Linkkejä
- Vuokra-asuntojen ja avustusten haun palvelupolut – Loppuraportti
- Maahanmuuttajien neuvonnan ja koulujen iltapäivätoiminnan palvelupolut – Loppuraportti
- Pysäköintivirhemaksujen palvelupolku – Loppuraportin tiivistelmä
- Pysäköintivirhemaksut – Kehitysmalli
- Video - Valoa ikkunassa - matkalla digitaalisen palvelupolun huipulle
- Tehtävälista digitaalisen palvelupolun parantamiseksi