Projekti
Hälsostationernas chatbot hjälper dygnet runt
- Valmistelu
- Kokeilu
- Käytössä
VAD FÖR NÅGOT? Helsingfors hälsostationers chatbot ger råd om hälsa och sjukdomar behändigt och snabbt utan att man behöver köa.
FÖR VEM? För dem som behöver kunskap och råd om Helsingfors stads icke-brådskande hälsoservice.
TILL VILKEN NYTTA? Chatboten vägleder till rätt service på rätt ställe. Man kan ta kontakt dygnet runt, anonymt och datatryggt. Chatboten kan svara på de vanligaste frågorna, och vägleder till trygg information. Ännu kan den inte svara på alla frågor, men de frågor och den respons som kommer in hjälper roboten lära sig nytt hela tiden.
NÄR? Nu. Tjänsten vidareutvecklas och blir i framtiden en chatt där chatboten och personal tillsammans arbetar för att lösa problemen.
VAR? Chatboten finns på adressen hel.fi/terveysasemat, eller på Helsingfors stads alla enskilda hälsostationers webbsidor. I brådskande ärenden ska man ta kontakt med sin egen hälsostation, eller under jourtid till jouren, tel. 116 117. Det handlar om ett pilotprojekt som än så länge fungerar bara på finska.