Blogi
-
25.11.2020
Helsingin digitaalisissa palveluissa keskeinen tavoite on palveluiden saavutettavuus. Saavutettavat digitaaliset palvelut ovat helppokäyttöisiä kaikille käyttäjille, myös ikääntyneille ja eri tavoin toimintarajoitteisille ihmisille. Kun saavutettavuus on huomioitu, mahdollisimman monet ihmiset voivat käyttää digitaalisia palveluita itsenäisesti.
Lue koko kirjoitus » -
-
27.7.2020
Tiedonhallintalain mukaan tietojärjestelmissä, joiden käyttö edellyttää tunnistautumista tai kirjautumista, on kerättävä tarpeelliset lokitiedot järjestelmien käytöstä ja tietojen luovutuksista.
Lue koko kirjoitus » -
16.7.2020
Tietoturvalinjauksissa yhtenä aiheena on harjoittelu. Nykyaikaisen kaupungin palvelut tukeutuvat erilaisiin tieto- ja viestintäjärjestelmiin. Palvelutoiminnan varmistamista poikkeuksellisissa tilanteissa kannattaa harjoitella.
Lue koko kirjoitus » -
9.7.2020
Helsingin kaupungin tietoturvalinjaukset tukevat tiedonhallintalain toimeenpanoa kaupungin toiminnassa. Tiedonhallintalaki edellyttää, että tiedonhallintaan liittyvät vastuut on määritelty. Tietoturvalinjauksiin on koottu tietoturvaan liittyvät vastuut.
Lue koko kirjoitus » -
22.6.2020
Helsingin kaupungin tietoturvalinjaukset ovat osa hallinnollista digiturvaa. Tavoitteena on, että jokainen toimii vastuullisesti omaan työhönsä liittyvien tietojen kanssa.
Lue koko kirjoitus » -
26.5.2020
Tietoturvatoiminnassa onnistumista voi mitata tarkastamalla tietoturvajärjestelyiden kattavuutta. Tietoturvaa voi tarkastella vertaamalla toteutettuja toimia suhteessa johonkin tietoturvan hallintaa kuvaavaan malliin. Julkishallinnolle annetut Vahti-ohjeet ovat yksi malli, johon voi verrata omaa toimintaansa.
Lue koko kirjoitus » -
21.4.2020
Digitaalisen turvallisuuden katsotaan koostuvan tietoturvasta, tietosuojasta, kyberturvasta, riskienhallinnasta, toiminnan jatkuvuudesta ja varautumisesta. Näistä tietoturvan voi jäsentää koostuvan seuraavista osa-alueista.
Lue koko kirjoitus » -
12.3.2020
Digitaalisen turvallisuuden kustannukset voi Gartnerin mukaan tunnistaa neljään eri alaluokkaan:
Lue koko kirjoitus »