Tuki
Digitalisaation oppaat
Kaupunki luo digitalisaation tueksi oppaita, materiaaleja ja työkaluja, jotka ohjaavat kehitystä yhteiseen suuntaan. Eri tyyppiset ohjeet voidaan jakaa asiakkaisiin ja asiakkuuksiin liittyyviin, kehittämisen tueksi tehtyihin ohjeisiin sekä toiminnassa noudatettaviin ja velvoittaviin ohjeisiin.
Asiakas ja asiakkuudet
-
Asiakaspalvelumallin ja siihen liittyvien asiakaspalvelun käsikirjan ja työkirjan avulla edistetään kaupungin asiakaspalvelun asiakaslähtöisyyttä, yhdenmukaisuutta ja palvelun vaikuttavuutta.
-
Kulttuurin ja vapaa-ajan kaupunkilaisprofiilit toimivat Kuvan yhteisenä ja jaettuna näkemyksenä asiakkaista. Ne tarjoavat keinoja ymmärtää kaupunkilaisten, eli nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden motivaatioita.
-
Palvelut, REST-rajapinta on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien palvelurekisteri.
Kehittämisen tueksi
- Digitaalisen asiakaskokemuksen pelikirjasta saa tukea asikakaslähtöiseen digitaalisten palvelujen ja verkkosivujen kehittämiseen. Opas on suunnattu kaupungin digipalveluiden parissa työskenteleville asiantuntijoille.
-
Digitaalisten palveluiden suunnitteluperiaatteet ovat ne lähtökohdat, joita noudattamalla voimme luoda helsinkiläisille sujuvan ja kokonaisuutena yhtenäisen palvelukokemuksen.
-
Helsingin kaupungin avoimen ohjelmistokehityksen ohjeet sisältää käytännön yksityiskohtia avoimen lähdekoodin kehittämiseksi Helsingin kaupungille.
-
Helsinki design system on Helsingin kaupungin rakentama avoimen lähdekoodin suunnittelujärjestelmä
-
Kehmet- eli kehittämismenetelmäsivusto tarjoaa kaupungin työntekijälle apua, kun mietitään digitoiminnan kehittämistä tai hankeen tai suuremman hankekokonaisuuden edistämistä.
- Saavutettavuusmalli on Helsingin kaupungin kehittämä kokoelma menetelmiä ja ohjeita, joiden avulla pyritään tuottamaan saavutettavia, helppokäyttöisiä ja sitä kautta tehokkaita palveluja.
Noudatettavat ja velvoittavat
-
Helsingin kaupungin viestinnän linjaukset vastaavat Helsingin kaupungin viestinnän, osallisuuden, neuvonnan, vieraanvaraisuuden sekä markkinoinnin toimista.
-
Helsingin kaupungin viestinnän ohjeet takaavat, että kaupunkilaisilla, yhteisöillä ja yrityksillä on hyvissä ajoin tietoa kaupungin suunnitelmista, toiminnasta ja palveluista sekä mahdollisuus osallistua kaupungin kehittämiseen ja päätöksentekoon.
-
Helsingin kaupungin visuaalisen ilmeen ohjeisto kertoo, mistä elementeistä visuaalinen ilme koostuu ja kuinka niitä käytetään eri tilanteissa ja sovelluksissa.
-
Helsingin kaupungin tietosuojakäsikirjassa kerrotaan perustietoa tietosuojalainsäädännöstä sekä ohjeistetaan, miten tietosuojalainsäädäntöä noudatetaan käytännön työssä.
-
Tietoturvaohjeet mittaavat kaupungin onnistumista tietoturva-asioissa.
Linkkejä
- Asiakaspalvelumalli
- Avoimen ohjelmistokehityksen ohjeet
- Digipalveluiden suunnitteluperiaatteet
- Helsinki design system
- Kehmet - Helsingin kehittämistoiminnan viitekehys
- Kulttuurin ja vapaa-ajan kaupunkilaisprofiilit
- Saavutettavuusmalli
- Palvelut, REST-rajapinta
- Tietoturva
- Tietosuojakäsikirja
- Viestinnän linjaukset
- Viestinnän ohjeet
- Visuaalinen ilme